7 Üzleti kommunikáció gyakorlat tantárgy 72 óra+40 ÖGY / 72 óra
7.1.A tantárgy tanításának célja
Az Üzleti kommunikáció gyakorlat oktatásának alapvető célja, hogy a tanulók elsajátítsák a különböző tárgyalási technikákat és specifikusan alkalmazzák azokat a külföldi partnerekkel szemben. Kellő magabiztossággal és udvariassággal tudjanak kommunikálni a vendégekkel és a potenciális ügyfelekkel szóban és írásban.
Biztonsággal igazodjanak el a különböző kultúrák érintkezési formái között. Legyenek képesek önállóan különböző hivatalos leveleket készíteni és ehhez kapcsolódóan felhasználói szinten kezelni az infokommunikációs eszközöket.
7.2.Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak, melyekre a tantárgy épül
A tantárgy az adott évfolyamba lépés feltételeiként megjelölt közismereti és szakmai tartalmakra épül.
7.3.Témakörök és elemeik
7.3.1. Társalgási protokoll 36 óra+20 ÖGY / 36 óra*
– Protokoll szabályai szerinti kommunikáció magyar és idegen nyelven
– Az üzleti tárgyalásokon való megjelenés
– Különböző kultúrák érintkezési formái
– Üzleti kapcsolat építésének módszerei
– Infokommunikációs eszközök használata
7.3.2. Interperszonális kommunikáció fajtái 36 óra+20 ÖGY / 36 óra*
– Tárgyalási technikák
– Kapcsolattartás különböző partnerekkel
– Hivatalos levelezés magyar és idegen nyelven
– Konfliktuskezelés
8. Marketing alapjai tantárgy (elmélet) 86 óra+25 ÖGY / 108 óra*
*Kizárólag 13. és 14. évfolyamon megszervezett képzés/9-13. évfolyamon megszervezett képzés
8.1.A tantárgy tanításának célja
A Marketing alapjai tantárgy oktatásának célja, hogy közvetítse és rendszerezze azokat az ismereteket, amelyek segítségével a tanulók képesek a marketing gazdasági szerepének, helyzetének meghatározására. Ismertesse meg a tanulókkal a marketing feladatait, eszközeit, helyét és célját a vállalkozás piaci működése során. Tudatosítsa a tanulókban a marketing szerepét. A tanulók ismerjék meg a marketing jelentőségét, történeti kialakulását, a kereskedelmi marketing lényegét, eszközeit. A tanulók részletesen foglalkozzanak az idegenforgalmi marketing sajátos eszközeivel, a marketingen belül elfoglalt helyével, különös figyelemmel a turisztikai kereslet és kínálat térbeli és időbeli elkülönültségére. A tanulók ismerjék meg az imázs fogalmát, fajtáit, szükségességét, a vállalati arculat lényegét, kialakításának fontosságát, tartalmi és formai elemeit.
8.2.Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak
A tantárgy az adott évfolyamba lépés feltételeiként megjelölt közismereti és szakmai tartalmakra épül.
8.3.Témakörök és elemeik
8.3.1. Marketing alapismeretek 36 óra+10 ÖGY / 54 óra*
– A marketing fogalma, kialakulása, fejlődése, alkalmazási területei
– A marketing fejlődési szakaszai
– A marketingmix elemei
– A marketing jellemző tendenciái napjainkban
– Célpiaci marketing lényege, kialakulása
– Piacszegmentálás lényege, ismérvei
– A piackutatás fajtái, módszerei, felhasználási területe, funkciói, folyamata, módszerei
8.3.2. Idegenforgalmi marketing 50 óra+15 ÖGY / 54 óra*
– Az idegenforgalmi kommunikáció jelentősége
– Marketingkommunikáció eszközrendszere
– A marketingkommunikáció lényege, a kommunikációs mix elemei
– Reklám fogalma, szerepe, fajtái
– Eladásösztönzés fogalma, funkciói
– Direkt marketing
– PR fogalma, jellemzői, területei
– Arculat fogalma, arculatot befolyásoló tényezők
– Arculat formai és tartalmi elemei
– Desztinációs marketing
– Ország-image, nemzeti marketing szervezet szerep
9. Szakmai idegen nyelv gyakorlat tantárgy 216 óra+70 ÖGY / 288 óra+70 ÖGY*
*Kizárólag 13. és 14. évfolyamon megszervezett képzés/9-13. évfolyamon megszervezett képzés
9.1.A tantárgy tanításának célja
A Szakmai idegen nyelv gyakorlata oktatásának alapvető célja, hogy a tanulók elsajátítsák szakterületük szakmai nyelvezetét. Ezen szakmai nyelven legyenek képesek levelezést lebonyolítani valamint bármilyen szintű kommunikációt 56
folytatni. Biztonsággal használják a protokolláris érintkezés szabályait idegen nyelven is.
9.2.Kapcsolódó közismereti, szakmai tartalmak
A tantárgy az adott évfolyamba lépés feltételeiként megjelölt közismereti és szakmai tartalmakra épül.
9.3.Témakörök és elemeik
9.3.1. Társalgás, információ közvetítés idegen nyelven 136 óra+70 ÖGY / 180 óra+50 ÖGY*
– Turisztikai szakterületek szakmai nyelve
– Gasztronómiai szakmai nyelv
– Szállodai szakmai nyelv
– Közlekedési szakmai nyelv
– Utazási irodák szakmai nyelve
– Egészségturizmus
– Vallási turizmus
– Néprajz, népművészet
– Speciális területek (pl. lovas turizmus)
9.3.2. Tárgyalástechnikák; üzleti levelezés 80 óra / 108 óra+20 ÖGY*
– Tárgyalási technikák nemzeti sajátosságai, a használt szakmai nyelvezet jelentése
– Üzleti levelezés formai követelményei
– Üzleti levelezés szakmai nyelve
– Tájékoztató levelezés, direkt mail (DM) szakmai nyelven
– Hivatalos egyéni szakmai levelezés szakmai nyelven